Tegelijkertijd is het beheren van grote hoeveelheden data een flinke uitdaging. Het bewerken en of verrijken van data om deze bruikbaar te maken voor analyse kost veel tijd. Bovendien kan opslag van die hoeveelheden informatie behoorlijk kostbaar zijn. Het is daarom belangrijk dat je je als vastgoedorganisatie vooraf afvraagt welke informatie je nodig hebt voordat je begint met het verzamelen van data.
Hoe bepaal je als vastgoedorganisatie welke
data en informatie je nodig hebt?
Vastgoeddata gaan verder
dan alleen de technische (bouwkundige en installatietechnische) data. Ook
financiële gegevens, gebruikersgegevens, energie- en klimaatgegevens bieden
belangrijke informatie bij het bepalen van toekomstgericht vastgoedbeleid. Onbetrouwbare
informatie door gebrekkige data kan ertoe leiden dat niet de juiste
beslissingen worden genomen, met nadelige gevolgen. Maar onnodige informatie
zorgt voor vertroebeling en onnodige vertraging.
Data en infomatie zijn
bruikbaar als het aan de volgende criteria voldoet: nuttig, compleet, correct,
uniform en transparant. Het bepalen van de voor de organisatie juiste
informatie is een complex proces met vele aspecten, maar het begint met het
jezelf stellen van de juiste vragen. Aan welke (beleids)doelstellingen moet het
vastgoed bijdragen? Wat is de rol van het vastgoed? Met welke regelgeving
hebben we te maken? Wat zijn de contractuele verplichtingen? Zijn er
maatschappelijke issues die invloed hebben? Over welke databronnen beschikken
we al en welke informatie hebben we nog nodig? Dit soort vragen vormen
de basis voor de inrichting van jouw vastgoedinformatiemanagement. Vervolgens
ga je bedenken hoe je die gewenste informatie gaat vergaren en bijhouden.
Verzamelen van vastgoeddata
Er zijn verschillende
manieren om data over vastgoed te verkrijgen. Die kun je zelf verzamelen,
bijvoorbeeld door een inspectie uit te voeren. Maar sommige data zijn ook te
verkrijgen door gebruik te maken van specifieke bronnen. Daarnaast is het
tegenwoordig steeds beter mogelijk om via gebruik van sensoren of andere
instrumenten, zoals bijvoorbeeld laserscanners, gegevens te verkrijgen. Op
basis van het binnen het informatiemanagement vastgestelde profiel van
benodigde informatie kun je een plan opstellen waarin duidelijk wordt welke
data op welke wijze vergaard kunnen worden. Zijn de gegevens eenmaal
beschikbaar, dan kan vervolgens met deze data de voor het beleid benodigde
informatie worden gegenereerd.
Van data naar informatie
In de praktijk zien wij
vaak dat vastgoeddata versnipperd in de organisatie aanwezig zijn, niet meer
actueel zijn of gewoon niet aanwezig. Zoals hiervoor aangegeven is het zaak om
eerst duidelijkheid te krijgen over de data die benodigd is en vervolgens de
gewenste data te gaan verzamelen. Daar hoort ook inzicht in de reeds
beschikbare data binnen de organisatie bij. Is het benodigde inzicht in de
gewenste, beschikbare en te verzamelen data verkregen, dan kan gekeken worden
naar het op een efficiënte wijze beheren daarvan. Een
vastgoedinformatiemanagementsysteem biedt in dat geval de oplossing. Alle
benodigde en aanwezige informatie centraal gecoordineerd en beheerd en
beschikbaar voor alle betrokkenen.
Het ontsluiten van data
en het omzetten naar bruikbare managementinformatie is minstens zo belangrijk
als het verzamelen van de juiste data. Bij een veelheid aan informatie helpt
een overzichtelijk dashboard om door de bomen het bos te blijven zien. Een grafisch
overzicht van de belangrijkste informatie die nodig is om op basis van key
performance indicatoren (KPI’s) te bewaken en sturen.
Een goed dashboard stelt
je in staat om te monitoren op bijvoorbeeld:
- Hoe je scoort op het gebied van energieprestatie
- De staat van onderhoud van het vastgoed
- De financiële positie
- Prestatie op het gebied van klachtafhandeling
- Afspraken vanuit prestatiecontracten
Zie ook de pagina over RE Dashboard.
De rol van BIM bij het verzamelen en
verwerken van data
BIM (Bouw Informatie
Model) is eenvoudig gezegd een driedimensionaal digitaal model van een bouwwerk
(gebouwen en civiele infrastructuur) dat dient als informatiedrager voor alle
partijen die zijn betrokken bij een bouw- of renovatieproject.
Projectontwikkelaars, aannemers, ingenieurs, architecten, renovatiebedrijven,
installateurs werken dankzij BIM zeer efficiënt samen omdat ze uitgaan van één
centrale informatiedrager.
DEMO Research
Vanuit de DEMO business
unit Research participeren wij in Europese onderzoeksprojecten, onder andere op
het gebied van verduurzaming van vastgoed. Kennis en inzichten uit deze
projecten passen wij toe op onze diensten in vastgoedadvies en onze software.
Eén van de lopende projecten is BIM-Speed.
BIM-Speed; slimmere en efficiëntere methode
bij renovatie
Dit project richt zich op
de ontwikkeling en toepassing van BIM bij renovatieprojecten in de woningbouw. Het
grootste deel van de bestaande woongebouwen werd vóór 1990 gebouwd en is toe
aan renovatie. Als je nagaat dat Europese gebouwen verantwoordelijk zijn voor
40% van het jaarlijks energieverbruik en 36% van de CO2 uitstoot, dan kan een beperking
daarvan flink bijdragen aan de klimaatdoelstellingen. De uitdaging is om de
prestaties van deze gebouwen aanzienlijk te verbeteren.
Het doel van dit project
is om methodieken en toolkits te ontwikkelen met één centraal te ontsluiten
informatiebron, het Building Informatie Model (BIM). De digitale representatie
van een gebouw. Dit model moet de katalysator zijn voor een slimmere,
efficiëntere methode van grondige renovatie voor de woningbouwsector. De
methodieken en tools zorgen voor aanzienlijke tijdbesparing bij het proces van
data verzamelen en analyseren.
Bij renovatieprojecten is
het gebruikelijk om vele gigabytes aan gegevens te verzamelen. Echter blijkt
het beheren van deze hoeveelheid informatie een lastige uitdaging, om nog maar
te zwijgen over de uitwisseling hiervan tussen partijen. De kunst is om alleen
die gegevens te verzamelen en op te slaan die nodig zijn om de strategie voor
het renovatieproject te kunnen bepalen.
Vanuit het project zijn
diverse “use-cases” ontwikkeld waarmee gebruikers de doelstellingen van het
renovatieproject kunnen specificeren om vervolgens te beoordelen welke
bedrijfsprocessen, tools, use-cases, software en apparaten moeten worden
ingezet om deze gegevens te verzamelen.
Doestellingen zijn
meestal:
- Besparing en verbetering
van energieprestaties;
- Verkorting van de
looptijd van het renovatieproject;
- Kosten optimalisatie voor
alle fasen (bouw, renovatie, levenscyclus);
- Comfort voor de bewoners
verhogen.
Aan welke methoden en toolkits kan je denken?
- Gebruiksvriendelijke web-
en mobiele applicaties voor het verzamelen van de input van bewoners bij
renovatieprojecten van gebouwen;
- Verificatie van de
naleving van informatiebeveiligings, - privacy- en ethische regels;
- Een opzet van de
repository (data opslag) voor de verkregen data;
- API’s om de data te
koppelen aan het BIM Cloud platform;
- Decision support tool;
- Oplossingen voor Big Data
Analytics.
Bron: https://www.bim-speed.eu/
Lees hier meer over BIM in de RE Suite.
Meer weten
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het bepalen welke vastgoeddata en informatie je nodig hebt of heb je het idee dat je teveel, te weinig of onjuiste gegevens verzamelt. Onze DEMO professionals helpen je graag. Maak een vrijblijvende afspraak om te kijken wat we voor jou kunnen betekenen. Dit kan overigens prima via een videocall.